
Al vele jaren ben ik een groot fan van grote auto’s. Zodra we in verwachting waren van ons derde kind, vond ik dat een goed argument om een Voyager te nemen. Op vakantie’s sliep een van onze kinderen op de achterbank en de andere twee hadden een heerlijke stoel voor zichzelf.
Daarna kochten we een Mercedes ML die we uit Amerika lieten importeren en een jaar geleden hebben we die ingeruild voor een Volvo XC90 met 7 zitplaatsen. Hoe geweldig al deze auto’s ook zijn, hoe heerlijk ze ook zitten, hoe prettig ik het ook vind dat je hoger zit dan de meeste auto’s, er is altijd nog een ultieme stap: de Mercedes GL.
Ik ken weinig mensen in Nederland die gecharmeerd zijn van deze auto, dus ik vraag me af wat er mis met me is. Onlangs zag ik een uitgebreide rapportage over de nieuwste editie. De hollandse verslaggever gaf aan dat er niets beter is onder de MPV’s dan deze GL maar dat hij waarschijnlijk gewoon te groot is voor Nederland. Er worden er hooguit 20 per jaar verkocht in Nederland. Parkeren is al lastig met een Volvo XC90, hoe veel te meer zal het een drama zijn met zo’n vrachtwagen.
En toch vind ik het moeilijk om afscheid te nemen van het idee om ooit in deze auto te gaan rijden. Sommige mensen vinden onze huidige auto al associaal groot. Maar nu ben ik terecht gekomen in Kiev om daar mensen te helpen om verder te komen in hun bedrijf en in hun leven. En tot mijn verbazing zie je hier meer Mercedes GL’s rond dan VOlkwagen Golfjes in Nederland. Het blijkt ook dat Rusland en andere voormalig oostblok landen de grootste afnemers zijn van deze GL’s.
En als het in Kiev zo’n gewone auto is, moet ik toch ook bij de 20 kunnen horen die in Nederland zo gek zijn om in een GL te gaan rijden. Maar dan moeten we er wel een makkelijk autootje bij hebben voor de booschappen en parkeren in de stad.
Reageer